• De Infinite-app van blockchain-startup Suku gebruikt NFT-technologie om de authenticiteit van sneakers te registreren.
  • De app lanceert ook een marktplaats om NFT’s van digitale schoenen te verkopen.
  • Deze NFT’s kunnen op de marktplaats ook verhandeld worden.

Terwijl NFTs, oftewel non-fungible tokens, in waarde en populariteit toenemen, druppelen ze ook langzaam door in andere verzamelmarkten dan die voor kunst.

Sportplaatjesmarktplaats Dibbs haalde onlangs 2,8 miljoen dollar op om gebruikers te laten investeren in NFT-verzamelkaarten van beroemde sporters. En NBA Top Shot verkoopt NFT-hoogtepunten van NBA-spelers.

Het was een kwestie van tijd voordat de NFT-hype ook doorbrak in de wereld van sneakers.

De app Infinite van blockchain-startup Suku gaat all-in met de digitale technologie om de authenticiteit van sneakers vast te leggen, en te veranderen wat het betekent om schoenen ’te bezitten’.

Het ultieme doel van Suku? Om een marktplaats te bouwen voor sneakers, die allen een eigen digitale identiteit krijgen op de blockchain.

"We zagen dat de sneakerwereld perfect past voor wat we willen bereiken", zegt Yonathan Lapchik, CEO van Suku.

NFC voor bij je NFT

Bij NFT's denken de meeste mensen aan digitale producten, zonder fysieke vorm, die online verhandeld kunnen worden. Infinite linkt de technologie aan sneakers die echt bestaan.

Ieder paar krijgt een unieke en fysieke NFC-tag krijgt die overeenkomt met een NFT. Daarvoor gebruikt Suku de blockchaintechnologie van Hedera Hashgraph.

De bijbehorende NFC-tags worden geproduceerd in samenwerking met fabrikant Avery Dennison en bevatten informatie over de authenticatie status en eigendom(sgeschiedenis).

"We hebben dit concept van een digitale eigendomsakte voor een schoen bedacht", zegt Lapchik. Zodra een sneaker is geverifieerd en de tags door de app zijn gescand, kunnen gebruikers het eigendom van het paar schoenen claimen of verhandelen. Hoewel de Infinite-app gratis te downloaden is, betalen gebruikers een fee voor de verificatie alsook voor het bemachtigen van een NFC-tag.

NFT als wapen in de strijd tegen namaaksneakers

Zeldzame sneakers zijn gewilde verzamelobjecten. De wereldwijde sneakermarkt groeit naar verwachting tot 30 miljard dollar in 2030.

De markt voor namaaksneakers is echter vele malen groter: 450 miljard dollar. En is daarmee ook een grote bedreiging voor de sneakerindustrie.

Om schoenen te kunnen verifiëren, integreert Infinite technologie van authenticatiedienst LegitGrails en marktplaats StockX met elkaar.

"Sneakers zijn verhalen in een doos", zegt Sean Williams. De sneakerverzamelaar en merkenexpert van YouTube-kanaal Obsessive Sneaker Disorder brengt als nieuwe directeur bij Infinite samenwerkingen met makers, verzamelaars en merken op gang.

Williams zit al veertig jaar in de sneakerindustrie. Hij ziet het huwelijk tussen NFT's en sneakers als een 'match made in heaven', omdat de cryptotechnologie tastbare verhalen vastlegt over de schoenen.

De volgende stap: digitale sneakers

aglet sneaker app
Aglet is een app die videospellen combineert met het verzamelen van virtuele schoenen. Foto: Aglet.

Met een paar duizend gebruikers heeft de Infinite-app sinds februari al duizenden tags aangemaakt. Kleine bedrijven en winkels kunnen zo aankopen en de eigendomsgeschiedenis bijhouden van individuele paren schoenen. Zo kunnen kopers vaststellen dat de sneakers authentiek zijn.

Naast sneakers wil Infinite ook een marktplaats bieden om kunst, auto's en andere objecten te koppelen aan NFT's. Dit platform, Infinite Digital, wordt in de komende weken gelanceerd.

Ook zal het hier in de nabije toekomst om NFT's aanbieden die niet gelinkt zijn aan fysieke objecten. Iets wat meer in lijn is met de manier waarop we de afgelopen weken de crypto-objecten hebben leren kennen.

Infinite wil het zelfs mogelijk maken om virtuele sneakers te ruilen en te dragen in virtuele werelden van videospellen. Hiermee volgt Infinite Aglet, een sneaker- en spellen-startup. Dit bedrijf kondigde recentelijk aan om virtuele NFT-sneaker te gaan verkopen.

Williams van Infinite vindt het niet gek dat NFT's nu ook onderdeel worden van de sneakerindustrie. Er bestaat een grote markt voor verzamelaars die afhankelijk is van het vastleggen en bepalen van authenticiteit, eigendom en aankoopgeschiedenis.

"Dit is een Carfax voor schoenen", zegt Williams, die daarmee doelt op een populaire Amerikaanse voertuigensite. "Er leeft geschiedenis in deze schoenen en die wordt meegedragen naar nieuwe eigenaren. NFTs zorgen ervoor dat je als verzamelaar jezelf kunt onderdompelen in een andere wereld."

Lees meer over NFT’s: